Nauka gry na fortepianie (pianinie)
w Szkole Muzycznej w Pasłęku



[Rozmiar: 76360 bajtów]
    Indywidualny tok nauczania

  • Lekcje gry na fortepianie odbywają się indywidualnie, a uczeń poznaje na nich budowę instrumentu, technikę gry, poznaje pismo nutowe, aby w krótkim czasie pod okiem nauczyciela i samodzielnie rozczytywać nowe utwory muzyczne..
  • Lekcje odbywają się raz w tygodniu 60 min., bądź dwa razy w tygodniu: 2x30min, lub 2x45min.
  • Program nauczania fortepianu oparty jest na programie szkół muzycznych I-stopnia.




    • Nauka odbywa się na czterech poziomach wiekowych:

      • przedszkolnym

      • dziecięcym

      • młodzieżowym

      • dla dorosłych


      Okres nauki różnicuje w zależności od kategorii wiekowej:

      • w dziale dziecięcym trwa 6 lat

      • w dziale młodzieżowym oraz dla dorosłych trwa 5 lat


    Program oraz literatura muzyczna:



    Klasa I

    I semestr:
    • Zadania techniczno-wykonawcze


      • Postawa przy instrumencie,

      • Zapoznanie ucznia z budową instrumentu i klawiaturą,

      • Sposób wydobywania dźwięków: artykulacja: portato (początki legato),

      • Praca nad prawidłowym aparatem gry,

      • Nauka czytania nut w kluczu wiolinowym i basowym,

      • Wartości nut i pauz (do ósemki), kropka przy nucie,

      • Krzyżyk ,bemol ,kasownik ,znaki przykluczowe,

      • Dynamika mp .,mf.

      • Tempa: umiarkowane ,wolne.


    • Repertuar do realizacji:
      Powyższe problemy techniczno-wykonawcze realizowane są na następujących pozycjach (do wyboru):


      • Szkoły na fortepian (do wyboru)

        • A.M. Klechniowska: Szkoła na fortepian.

        • W.Markiewiczówna: Do,re,mi,fa,sol.

        • N.Lubomorowa, K.Sordin, A.Tumanian: Chrestomatija pedagogiczeskogo repertuara dla fortepiano.

        • M. Aaron: Methode de piano

        • W.Chmielowska: Światek dziecięcy.

        • A. Różycki: Elementarna szkoła na fortepian op. 50.

      • Etiudy (do wyboru)

        • K. Czerny: Pierwszy nauczyciel op. 599

        • H. Gnesina: Małe etiudy dla początkujących

        • S. Raube (opracowanie):Etiudy dla dzieci, z. I

        • W. Sawicka, G. Stempniowa ( opracowanie): Etiudy, z. I

      • Utwory różne (do wyboru)

        • Altberg (opracowanie): Czytanki muzyczne, z. I B.

        • Chmielowska: Światek dziecięcy

        • J. Garścia: Obrazki muzyczne dla najmłodszych op.21

        • J. Garścia: Ulubione nutki op.27

        • Rybicki: Zaczynam grać



    II semestr.
    • Zadania techniczno- wykonawcze


      • Uczeń powinien doskonalić umiejętności techniczno-wykonawcze z pierwszego semestru,

      • Rozszerzenie problematyki o: pracę nad technika palcową,

      • granie pięciopalcówek,

      • gamy w obrębie oktawy i rozłożone trójdźwięki (oddzielnie każdą ręką),

      • nauka podkładania palców,

      • wykonywanie dwudźwięków (do seksty włącznie),

      • trójdźwięków harmonicznych wykonywanych portato.

      • Uczeń powinien opanować podstawowe zasady pracy nad utworem oraz zapoznać się z elementarnymi zasadami prowadzenia frazy, kończenia zdania muzycznego i okresu, zróżnicowania dynamicznego melodii z akompaniamentem.

      • Gamy do 3-ch znaków przykluczowych każdą ręką oddzielnie.

      • Granie gam: C-dur, G-dur, D-dur, A-dur, E-dur, w ruchu rozbieżnym od środka klawiatury w obrębie 1 oktawy.

      • Gama chromatyczna od każdego dźwięku przez 2 oktawy, każdą ręką oddzielnie.

      • Trójdźwięki toniczne majorowe i minorowe z przewrotami, każdą ręką oddzielnie przez 2 oktawy do 3-ch znaków.



    • Propozycje nutowe: (do wyboru)

      • A.M.Klechniowska - Szkoła na fortepian - (dokończenie)

      • W. Markiewiczówna - Do,re,mi,fa,sol, (dokończenie)

      • J.Garścia - Obrazki muzyczne dla najmłodszych

      • S.Raube - Etiudy dla dzieci z I cz. (łatwiejsze)

      • A. Różycki - Wybór etiud op 7, op 12 (łatwiejsze)

      • C.Czerny - Pierwszy nauczyciel op 599 (wybór)

      • Z.Śliwiński - Dawne tańce i melodie cz.I

      • Z.Śliwiński - Z dawnych wieków nr 1,3,

      • E. Altberg - Czytanki muzyczne z I (nr 2)

      • W.Chmielowska - „ Światek dziecięcy” - (dokończenie)

      • J.Garścia - „Obrazki muzyczne dla najmłodszych” op 21

      • J.Garścia -” Ulubione nutki”op 27 (łatwiejsze)

      • A.Różycki - ABC na fortepian (łatwiejsze utwory na 4 ręce)




      Klasa II i III

      I i II semestr:

      • Zadania techniczno-wykonawcze


        • Uczeń klasy drugiej doskonali opracowanie utworu pod względem: artykulacji, dynamiki, zwiększenia tempa, prowadzenia frazy.

        • Panuje nad poprawnym aparatem gry.

        • Doskonali sposób wydobywania dźwięków: artykulacja: portato, legato,

        • Pracuje nad prawidłowym aparatem gry,

        • Uczeń klasy trzeciej powinien opanować umiejętności czytania i wykonywania zapisu nutowego o bardziej skomplikowanych strukturach, typowych dla faktury fortepianowej (gamy, pasaże, akordy, oktawy, repetycje, dwudźwięki, charakterystyczne układy rytmiczne).

        • Uczeń powinien sobie radzić z analizą tekstu (motyw, fraza, zdanie).


      • Repertuar do realizacji:
        Powyższe problemy techniczno-wykonawcze realizowane są na następujących pozycjach (do wyboru):


        • Szkoły i zbiory utworów dla początkujących - jak dla klasy pierwszej:

          • A.M. Klechniowska: Szkoła na fortepian.

          • W.Markiewiczówna: Do,re,mi,fa,sol.

          • N.Lubomorowa, K.Sordin, A.Tumanian: Chrestomatija pedagogiczeskogo repertuara dla fortepiano.

          • M. Aaron: Methode de piano

          • W.Chmielowska: Światek dziecięcy.

          • A. Różycki: Elementarna szkoła na fortepian op. 50.

        • Etiudy (do wyboru)

          • F. Bürgmuller: Studia op.100

          • K. Czerny ( opracowanie S. Raube): Wybór etiud

          • K. Czerny ( opracowanie M. Wiłkomirska): Wybór etiud op.139, 599, 636

          • K. Czerny: Pierwszy nauczyciel op.599

          • K. Czerny: Wstępna szkoła biegłości op.276

          • J. Duvernoy: Etiudy elementarne op.176

          • J. Garścia: Małe etiudy polimetryczne op.23

          • H. Gnesina: Małe etiudy dla początkujących

          • H. Lemoine: Etiudy dziecięce op.37

          • S. Raube (opracowanie):Etiudy dla dzieci, z. I, z. II

          • W. Sawicka, G. Stempniowa ( opracowanie): Etiudy, z. I, z. II, z. III

          • L. Schytte: 25 Łatwych etiud op.108

          • D. Wiłkomirska (opracowanie): Etiudy dla początkujących

        • Utwory polifonizujące i polifoniczne; utwory dawnych mistrzów (do wyboru)

          • Altberg (opracowanie): Czytanki muzyczne, z. I

          • Bach: Łatwe utwory J. S. Bach: Drobne utwory J. S. Bach; Małe preludia

          • B. Bartók: Die Erste Zeit am Klavier ( Pierwsze chwile przy fortepianie),Musica, Budapest

          • J. Hofmann, A. Rieger: Dawne tańce i melodie, z. I i II

          • Z. Śliwiński (opracowanie): Z dawnych wieków

        • Formy klasyczne (do wyboru)

          • J. Garścia : Małe sonatiny op. 51
          • J.Garścia : 2 Sonatiny i wariacje op.68 J.

          • Garścia : Sonatiny op.4

          • J. Hofmann, A. Rieger (opracowanie): Wybrane sonatiny, z. I L.

        • Utwory różne (do wyboru)

          • E. Altberg (opracowanie): Czytanki muzyczne, z. I

          • Bartók: Mikrokosmos, z. I, Musica, Budapest B.

          • P. Czajkowski: Album dla młodzieży op. 38

          • Garścia: Miniatury op.5

          • J. Garścia: Obrazki muzyczne dla najmłodszych op.21

          • J. Garścia: Najłatwiejsze utwory dla dzieci op.3

          • J. Garścia: Igraszki zimowe

          • I. Garztecka: Utwory dla dzieci

          • I. Garztecka: Tańce polskie

          • H. Gnesina: Album utworów dziecięcych, Muzgiz, Moskwa

          • A. Greczaninow: Album dla dzieci op.98, Muzgiz, Moskwa

          • D. Kabalewski: Łatwe utwory op.39

          • D. Kabalewski: Utwory wybrane op.27

          • J. Lefeld: Utwory fortepianowe dla dzieci

          • S. Majkapar: Biriulki

          • W. Markiewiczówna: Kolorowe obrazki

          • F.Rybicki: Zaczynam grać

          • Rybicki: Już gram

          • F. Rybicki: Ten nasz ogródeczek

          • R. Schumann: Album dla młodzieży

        • Utwory na cztery ręce (do wyboru)

          • Altberg, Z. Romaszkowa (opracowanie): Na 4 ręce - wybór utworów na fortepian E. Altberg (opracowanie): Francuski wachlarzyk

          • J. Garścia: Graj ze mną na 4 ręce op.37

          • A. Greczaninow: Na zielonej łące op.99, Muzgiz, Leningrad

          • S. Majkapar (opracowanie Z. Śliwiński): Pierwsze kroki. Zbiór utworów na 4 ręce

          • S. Raube (opracowanie): Drobiazgi na fortepian na 4 ręce, z.I

          • G. Türk (opracowanie E. Doflein): Zbiór utworów na 4 ręce , Mainz und Leipzig



      Klasa IV i V

      I i II semestr:

      • Zadania techniczno-wykonawcze


        • Uczeń klasy IV i V doskonali w obu rękach różną dynamikę, artykulację, rytm ,wyraz zwiększa tempa wykonywanych utworów.

        • Pracuje nad wyczuciem przestrzeni klawiatury i udoskonala pamięć ruchową oraz pamięć słuchową

        • Doskonali sposób wydobywania dźwięków: artykulacja: portato, legato,

        • Uczeń powinien wykazywać się umiejętnością sprawnego posługiwania się różnymi elementami artykulacyjnymi, rytmicznymi, dynamicznymi oraz niezależnością obu rąk.

        • uczeń doskonali dobrą techniką gry w tempie allegretto.

        • Uczeń powinien wykazywać podstawową znajomość w zakresie wiedzy o konwencjach wykonawczych różnych epok (styl klasyczny, romantyczny, polifonia, itd.).


      • Repertuar do realizacji:
        Powyższe problemy techniczno-wykonawcze realizowane są na następujących pozycjach (do wyboru):


        • Ćwiczenia techniczne

          • Z. Drzewiecki, J. Ekier: Gamy i pasaże na fortepian z II.

          • 1. Altberg, Z. Romaszkowa: 313 Wprawek

        • Etiudy (do wyboru)

          • H. Berens: Najnowsza szkoła biegłości op.61 H.

          • Bertini: Etiudy op.100

          • 1. Burgmüller: Etiudy op.109

          • K. Czerny ( opracowanie S. Raube): Wybór etiud

          • K. Czerny ( opracowanie M. Wiłkomirska): Wybór etiud op.139, 599, 636

          • K. Czerny: 24 Etiudy na lewą rękę op.718

          • K. Czerny: Wstępna szkoła biegłości op.849

          • J. Duvernoy: Etiudy op.276

          • J. Garścia: Małe etiudy polimetryczne op.23

          • S. Heller: Etiudy

          • A. Loeschhorn: Etiudy op.66

          • LS. Raube (opracowanie):Etiudy dla dzieci, z. II

          • Z. Romaszkowa (opracowanie): Zbiór etiud dla dzieci i młodzieży

          • W. Sawicka, G. Stempniowa ( opracowanie): Etiudy, z. III i IV

        • Utwory polifonizujące i polifoniczne; utwory dawnych mistrzów (do wyboru)

          • E. Altberg (opracowanie): Studium gry polifonicznej

          • J. S. Bach: Drobne utwory

          • J. S. Bach: Małe preludia

          • J. S. Bach: Inwencje dwugłosowe

          • J. S. Bach: Suity francuskie (fragmenty)

          • G. F. Haendel: Łatwe tańce i utwory na fortepian, Lifolff, Leipzig

          • G. F. Haendel: Utwory wybrane (fragmenty)
          • J. Hofmann, A. Rieger: Dawne tańce i melodie, z. II

        • Formy klasyczne (do wyboru)

          • L. van Beethoven: 6 Łatwych wariacji F-dur na temat szwajcarskiej piosenki

          • Diabelli: Sonatiny, Peters, Leipzig

          • F. K. Dussek: Sonatiny op.20

          • J. Hofmann, A. Rieger (opracowanie): Wybrane sonatiny, z. I, z. II

          • J. N. Hummel: Rondo Es-dur

          • F. Kuhlau: Sonatiny op.55 i 59

          • A. Marek: Łatwe wariacje

          • W. A. Mozart: 6 Sonatin wiedeńskich

          • S. Raube (opracowanie): Wybór sonatin dla dzieci, cz. II

          • A. Rowley: Sonatina op.40

          • P. Schäfer (opracowanie): Sonatinen - Vorstufe, Peters, Leipzig

          • H. Vogler (opracowanie): Das Sonatinenbuch, Peters, Leipzig

          • D. Kabalewski: Utwory wybrane op.27

          • J. Haydn: Koncerty G-dur i D-dur

        • Utwory różne (do wyboru)

          • E. Altberg (opracowanie): Czytanki muzyczne, z. II iIII

          • E. Altberg : 6 Utworów polskich kompozytorów

          • T. Baird: Mała suita dziecięca

          • B. Bartók: Mikrokosmos, z. II i III, Musica, Budapest

          • B. Bartók: Fur Kinder, Musica, Budapest

          • F. Chopin: Polonezy dziecięce

          • P. Czajkowski: Album dla młodzieży op. 39

          • J. Ekier: Kolorowe melodie

          • W. Friemann: 8 Miniatur dwugłosowych

          • J. Garścia: Ikebana

          • J. Garścia: 6 Ekspresyjnych miniatur

          • J. Garścia: Wariacje na temat melodii ludowej

          • I. Garztecka: Utwory dla dzieci

          • A. Greczaninow: Album dla dzieci op.98, Muzgiz, Moskwa

          • E. Grieg: Utwory liryczne

          • Grudziński: Miniatury kompozytorów polskich A.

          • Hundziak: Cyrk. Miniatury dla dzieci

          • Kabalewski: Utwory wybrane op.27 T.

          • Kassern: Słodki kramik

          • J. Lefeld: Utwory fortepianowe dla dzieci

          • J. Łuciuk: Improwizacje dziecięce

          • S. Majkapar: Biriulki

          • J. Maksymiuk:W. Markiewiczówna: Kolorowe obrazki

          • M. K. Ogiński: Album per pianoforte

          • R. Palester: Łatwe utwory

          • S. Prokofiew: Muzyka dziecięca op.65

          • S. Prószyński: Łatwe utwory

          • S. Raube (opracowanie): Taniec niedźwiadków

          • A. Rowley: Z mojego szkicownika op.39, Peters

          • R. Schumann: Album dla młodzieży

        • Utwory na cztery ręce (do wyboru)

          • Altberg, Z. Romaszkowa (opracowanie): Na 4 ręce - wybór utworów na fortepian E. Altberg (opracowanie): Francuski wachlarzyk

          • A. Diabelli: 2 Sonatiny op.163

          • A. Diabelli: Ćwiczenia melodyjne op.149

          • S. Raube: Drobiazgi na fortepian na 4 ręce

          • A. Rieger (opracowanie): Wybór drobnych utworów na 4 ręce

          • C. M. Weber, F. Schubert: Wybór utworów na 4 ręce

          • J. Garścia: Mała suita op.18 - na 2 fortepiany

          • K. Stromenger: Utwory klasyczne na 2 fortepiany


      Klasa VI

      I i II semestr:

      • Zadania techniczno-wykonawcze


        • Uczeń klasy powinien wykazywać znajomość różnych stylów muzycznych, konstrukcji utworów.

        • Opanować elementy wykonawcze: - dynamika p-f

        • Opanować elementy wykonawcze: - dynamika p-f

        • Uczeń powinien posiąść umiejętność odczytywania samodzielnego elementów budowy utworu (i zrozumienie)

        • Niezależność rąk i palców – posługiwanie się różnymi sposobami artykulacji

        • Umiejętność stosowania pedału

        • Gra a vista programu kl.4.

        • Umiejętność prawidłowego ćwiczenia i samooceny wykonania.


      • Repertuar do realizacji:
        Powyższe problemy techniczno-wykonawcze realizowane są na następujących pozycjach (do wyboru):


        • Ćwiczenia techniczne

          • Z. Drzewiecki, J. Ekier: Gamy i pasaże na fortepian z II.

          • 1. Altberg, Z. Romaszkowa: 313 Wprawek

        • Etiudy (do wyboru)

          • H. Berens: Najnowsza szkoła biegłości op.61 H.

          • Bertini: Etiudy op.100

          • F. Burgmüller: Etiudy op.109

          • F. Burgmüller: Etiudy op.105

          • J. B. Cramer: 50 etiud

          • K. Czerny : Przygotowawcza szkota biegtości op.636

          • K. Czerny ( opracowanie M. Wiłkomirska): Wybór etiud op.139, 599, 636,821

          • K. Czerny: 24 Etiudy na lewą rękę op.718

          • K. Czerny: Wstępna szkota biegtości op.849

          • K. Czerny: Szkota biegtości op.299

          • S. Heller: Wybrane etiudy op.45 i 46

          • S. Heller: 25 Etiud op.47

          • A. Loeschhorn: Etiudy op.66

          • Z. Romaszkowa (opracowanie): Zbiór etiud dla dzieci i mtodzieży W.

          • Sawicka, G. Stempniowa ( opracowanie): Etiudy, z. IVi V

          • L. Schytte: Etiudy op.68

        • Utwory polifonizujące i polifoniczne; utwory dawnych mistrzów (do wyboru)

          • E. Altberg (opracowanie): Studium gry polifonicznej

          • J. S. Bach: Inwencje dwugłosowe

          • J. S. Bach: Inwencje trzygłosowe

          • J. S. Bach: Suity francuskie (fragmenty

          • D. Cimarosa: Album per pianoforte

          • G. F. Haendel: Dwanaście łatwych utworów na fortepian,

          • G. F. Haendel: Utwory wybrane (fragmenty)
          • J. Hofmann, A. Rieger: Dawne tańce i melodie, z. II

        • Formy klasyczne (do wyboru)

          • L. van Beethoven: Sonatina Es-dur, Sonata G-dur op.49 nr 2, Sonata g-moll op.49 nrl

          • L. van Beethoven:Wariacje nel cor piu

          • L. van Beethoven: 6 wariacji G-dur na temat własny

          • M. Clementi (opracowanie: G. Blasser): Sonatinen, Universal Edition, Wien

          • F. K. Dussek: Sonatiny op.20

          • J. Haydn: Das Sonatinenbuch, Peters

          • J. Haydn: Sonaten-Album, cz. I, Peters

          • J. Hofmann, A. Rieger (opracowanie): Wybrane sonatiny, z. II

          • L. Köhler, A. Rudhardt (opracowanie): Sonatinen Album,

          • W. A. Mozart: Sonata C-dur

          • S. Raube (opracowanie): Wybór sonatin dla dzieci, cz. II A.

          • A. Rowley: Sonatina op.40

          • P. Schäfer (opracowanie): Sonatinen

        • Utwory różne (do wyboru)

          • E. Altberg (opracowanie): Czytanki muzyczne, z. II iIII

          • G. Bacewicz: Suita dziecięca

          • B. Bartók: Mikrokosmos, z. III, Musica, Budapest B.

          • Bartók: Für Kinder, Musica, Budapest

          • B. Bartók: 10 Łatwych utworów,Wieczór na wsi i inne, Muzgiz, Moskwa

          • F. Chopin: Polonezy dziecięce

          • P. Czajkowski: Album dla młodzieży op. 39

          • F. Chopin: Dwa zapomniane utwory

          • F. Chopin: Drobne utwory

          • . Ekier: Kolorowe melodie

          • J. Field: Nokturny wybrane

          • W. Friemann: 8 Miniatur dwugłosowych

          • J. Garścia: 6 Ekspresyjnych miniatur

          • J. Garścia: 6 Ekspresyjnych miniatur

          • E. Grieg: Utwory liryczne op.12

          • 1. Grieg: Tańce norweskie

          • D. Kabalewski: Utwory wybrane op.2

          • Kabalewski: Utwory wybrane op.27

          • T. Kassern: Słodki kramik

          • Mendelssohn: 6 Utworów dziecięcych op. 72

          • J. Łuciuk: Improwizacje dziecięce

          • F. Mendelssohn: Pieśni bez słów

          • R. Palester: Łatwe utwory

          • S. Prokofiew: Muzyka dziecięca op.65

          • F. Schubert: Tańce

          • R. Schumann: Album dla młodzieży

          • K. Serocki: Krasnoludki

          • M. Szymanowska: Nokturn

          • R. Twardowski: Wesołe miasteczko

        • Utwory na cztery ręce (do wyboru)

          • Altberg, Z. Romaszkowa (opracowanie): Na 4 ręce - wybór utworów na fortepian E. Altberg (opracowanie): Francuski wachlarzyk

          • A. Diabelli: 2 Sonatiny op.163

          • A. Diabelli: Ćwiczenia melodyjne op.149

          • S. Raube: Drobiazgi na fortepian na 4 ręce

          • A. Rieger (opracowanie): Wybór drobnych utworów na 4 ręce

          • C. M. Weber, F. Schubert: Wybór utworów na 4 ręce

          • J. Garścia: Mała suita op.18 - na 2 fortepiany

          • K. Stromenger: Utwory klasyczne na 2 fortepiany



      Powrót do oferty
      Strona startowa